Tussen cultuur en factuur

10 dec 2018
cultureel ondernemerschap, cultuureducatie

Hoe geef je als creatief ZZP’er je onderneming vorm?

Het Huis voor de Kunsten Limburg en het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) organiseerden in 2018 drie bijeenkomsten voor creatieve ZZP’ers in de culturele en educatieve sector. Onder de noemer ‘Tussen cultuur en factuur’ werd bij de ECI Cultuurfabriek Roermond, Cultura Venray en Kumulus Maastricht onder begeleiding van Bart Temme en Alvin Schepers gesproken over de kansen en uitdagingen voor creatieve ZZP’ers. Bij iedere bijeenkomst waren ook lokale potentiële opdrachtgevers uit zorg, welzijn en/of onderwijs aanwezig om te vertellen wat hun verwachtingen van creatieve ZZP’ers zijn en welke kansen zij voor hen zien. Hieronder vind je een weergave van de belangrijkste tips die de drie bijeenkomsten opleverden.

Waar sta je voor?

Om jezelf goed in de markt te zetten, is het belangrijk om helder te formuleren wat precies jouw activiteiten (gaan) zijn. Een handig hulpmiddel hiervoor is het Business Model Canvas, waarmee je aan de hand van negen bouwstenen een beknopt ondernemingsplan maakt. Vervolgens kun je ook veel beter het verhaal over jezelf voor het voetlicht brengen. Wees hierbij origineel en authentiek en laat zien waar je in gelooft en waar je in uitblinkt!

Wat telkens terugkwam, is dat persoonlijk contact met (potentiële) opdrachtgevers vaak het beste werkt. Een afspraak met een kop koffie levert sneller resultaat dan een telefoontje. Een verzoek per mail verdwijnt gauw in de prullenbak of sneeuwt onder tussen andere mails. Het gaat erom dat je een relatie opbouwt met iemand en dat kost tijd. Wat in de cultuursector ook vaak een heel goed promotiemiddel is, is mensen uitnodigen om te komen kijken naar wat je doet.  

Kijk ook eens op www.beroepkunstenaar.nl en www.starterscentrum.nl voor tips bij het starten van je eigen onderneming. 

Wat wil jouw klant?

De tijdens ‘Tussen cultuur en factuur’ aanwezige opdrachtgevers uit het basis- en middelbaar onderwijs gaven aan dat zij het liefst één aanspreekpunt willen voor hun cultuurprojecten. Onderzoek dus of een dergelijk aanspreekpunt er binnen de gemeente / regio voor die school is en ga er het gesprek mee aan. In Limburg zijn dit vaak de regionale kunstencentra en/of de penvoerders van Cultuureducatie met Kwaliteit. Vaak hebben zij al allerlei zaken voor je geregeld en kun jij je vooral richten op het aanbod.

Voor het samenstellen van aanbod voor scholen is het belangrijk om je van tevoren te verdiepen in het beleid en de speerpunten van een school op het gebied van cultuur, zodat je hierbij kunt aansluiten. Deze zijn meestal te vinden op de website van een school. Docenten, maar vaak ook andere opdrachtgevers, vinden het heel prettig om een totaalaanbod te krijgen waartegen ze alleen ja of nee hoeven te zeggen en waarbij ze zelf geen werk hebben aan de uitvoering. Zorg dus altijd voor een zo concreet mogelijk aanbod, maar wel met de mogelijkheid dat er keuzes in te maken zijn.

Specifiek voor projecten in de domeinen zorg en welzijn geldt dat een maatschappelijk commitment wordt gevraagd. Bovendien is co-creatie (samenspraak met de deelnemers) bij dit soort projecten heel belangrijk.   

Wees zakelijk en persoonlijk tegelijk.

Wat komt er in het laadje?

Uiteindelijk wil je natuurlijk een factuur kunnen sturen voor het werk dat je hebt verricht. Probeer daarom al zo vroeg mogelijk in de overleg-/onderhandelfase een globaal financieel kader te creëren. Als je zover bent dat de ander geïnteresseerd is in je aanbod, misstaat het niet te vragen naar het budget dat beschikbaar is. Dit heb je nodig om een realistische offerte te kunnen uitbrengen. Probeer in je offerte helder en bondig te zijn over wat jouw werkzaamheden precies zijn en laat duidelijk zien waar de kwaliteit zit. Geef eventueel ook aan wat je niet doet (dit om later misverstanden te voorkomen). Verder is het ook belangrijk om het juiste BTW-tarief te vermelden op de offerte (en natuurlijk ook de uiteindelijke factuur). Op de website van de Belastingdienst vind je meer informatie over de verschillende BTW-tarieven en vrijstellingen.

Als ZZP’er moet je natuurlijk ook belastingaangifte doen. Een goede boekhouder is hierbij vaak onmisbaar voor advies en hulp. Ook zijn er diverse websites die je kunnen helpen bij je boekhouding, zoals bijvoorbeeld www.rompslomp.nl, www.e-boekhouden.nl, www.jortt.nl en www.facturensturen.nl.

Samenwerken werkt!

Leren doe je ook van elkaar, zo bleek ook weer tijdens ‘Tussen cultuur en factuur’. Er zijn diverse online ZZP-communities op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn, waar creatieve ZZP’ers met elkaar delen waar ze tegenaan lopen, maar waar ook (potentiële) opdrachten worden gedeeld. Doe hier je voordeel mee. Ga ook in je eigen regio op zoek naar ZZP’ers en/of communities/collectieven die werkzaamheden kunnen overnemen waar je zelf niet goed in bent, waar je geen tijd voor hebt of die een meerwaarde voor je project/aanbod kunnen opleveren.

Tot slot: een frustratie onder ZZP’ers in de cultuursector blijkt dat sommige concurrerende collega’s zich laten onderbetalen. Die strijd win je echter het beste door jezelf te blijven: sta voor je kwaliteit en professionaliteit en wees zakelijk en tegelijk persoonlijk.

Succes!

Maaike Frencken

drs. Maaike Frencken

consulent PR & communicatie

deskundigheidsbevordering
maandagochtend, dinsdag, donderdagochtend, vrijdagochtend