Talent in Beeld: Leon Frantzen

1 mrt 2018
talentontwikkeling
muziek

Over begin en toekomst van een dirigent. 

Leon Frantzen (Weert, 1998) verhuisde op zijn zesde naar Italië, het geboorteland van zijn moeder. Daar kreeg hij zijn eerste vioolles.

Talent in Beeld: Leon Frantzen
Leon Frantzen in de bibliotheek van het Conservatorium Maastricht (fotograaf: Michel Vanderhoven)

“Eigenlijk wilde ik trombone en tuba spelen, maar daar was ik nog te klein voor.” Op zijn tiende kreeg hij op school euphonium-les van de plaatselijke harmonie. “Ik vond dat zo geweldig dat ik stopte met vioolles en euphonium ging spelen. Drie jaar later wist ik dat ik van muziek mijn beroep wilde maken en deed toelating voor de vooropleiding van het conservatorium van Verona. Dat lukte. De trombone werd toen mijn hoofdinstrument.“

Halverwege het gymnasium in Italië vertrok Leon naar Mönchengladbach voor een uitwisselingsjaar. “Mijn nieuwe trombonedocent daar gaf ook tuba-les waardoor ik eindelijk ook tuba kon gaan spelen. Het beviel zo goed in Duitsland dat ik besloot te blijven. Daardoor kon ik ook regelmatig ensembles en orkesten van mijn middelbare school en de muziekschool dirigeren. Toen ‘Mars’ uit de Planets Suite van Holst – een van mijn absolute lievelingscomponisten – werd uitgekozen voor het zomerconcert van de muziekschool en ik het mocht dirigeren, kwam een droom uit!”


In 2017 begon Leon aan het Conservatorium Maastricht met HaFa-Directie. “Ik wilde graag naar een plek waar de blaasmuziek nog gewaardeerd wordt.” In de maanden ervoor kreeg hij al les van dirigent en docent Jan Cober. Zo kwam hij ook in aanraking met de workshopreeks ‘De Maestro’ van de Limburgse Bond van Muziekgezelschappen. “Sindsdien heb ik geen enkele workshop gemist. Of je nu een startende of een ervaren dirigent bent, je leert altijd iets nieuws.” In alles bereidt Leon zich voor op een toekomst als dirigent. “Wanneer ik muziek luister, volg ik vaak alles met een partituur. Hoe meer ik ermee bezig ben, hoe gemotiveerder ik word!”

Dit artikel werd in maart 2018 gepubliceerd in Cultureel Maandblad Zuiderlucht en op onze website.

“Ik wilde graag naar een plek waar de blaasmuziek nog gewaardeerd wordt.”

De Maestro

Leon Frantzen nam in 2017/2018 deel aan de zesdelige dirigentenworkshop ‘De Maestro’ van de Limburgse Bond van Muziekgezelschappen. Silvia Segers-Weusten, consulent Muziek bij het Huis voor de Kunsten Limburg, is nauw betrokken bij de opzet en organisatie hiervan. “Deze workshopreeks is uitermate geschikt voor dirigenten om vanuit verschillende perspectieven het dirigeervak (bij) te leren en/of aan te scherpen. Zo wordt er gewerkt met praktijkorkesten. Dat zijn bijvoorbeeld fanfares en harmonieën uit allerlei delen van Limburg. Daardoor kunnen vooral de jonge dirigenten praktijkervaring opdoen. Het werken met gastdocenten uit verschillende disciplines (bijv. over leiderschap, communicatie en houding) zorgt ook voor een verbreding van de horizon. Doordat er jonge én meer ervaren dirigenten deelnemen aan de cursus worden bovendien ervaringen tussen jong én oud uitgewisseld. Al met al een mooie gelegenheid voor dirigenten om zich bij te scholen”, aldus Silvia.

Silvia Segers-Weusten

Silvia Segers-Weusten MA

consulent muziek

verenigingsondersteuning, talentontwikkeling, deskundigheidsbevordering
muziek
dinsdag, woensdag, donderdag